سرویس استریم بازی گوگل ، تحقق رویای گیمرها

15 اکتبر 2019

پشت سرویس Stadia چه ایده ای نهفته است ؟

تصور کنید زمانی فرا برسد که برای اجرای بازی های سنگین با گرافیک بالا دیگر نیازی به خرید سخت افزارهای گران قیمت گیمینگ نباشد. بلکه شما برای اجرای بازی هایی با گرافیک حیرت آور تنها نیاز باشد که مرورگر کروم را باز کرده و یکی از عناوین بازی دلخواه خود را انتخاب نمایید تا در همان لحظه و بدون نیاز به دانلود کل محتوا یا دریافت وصله هایی با حجم های حیرت انگیز ، بازی با آخرین میزان جزئیات ممکن برای شما اجرا شود.

این همان آینده ایست که گوگل قصد دارد برای گیمر ها بسازد. در بیان ساده در استادیا دقیقا همان سرویسی است که به شما اجازه خواهد داد تا به سادگی مرورگر کروم را باز کرده و طی چند ثانیه بازی دلخواه خود را با رزولوشن 4K و خروجی 60 فریم بر ثانیه اجرا نمایید. بر اساس وعده های گوگل قرار است که قدرت پردازش ابری استادیا مساوی با کنسولی باشد که پردازنده ی گرافیکی آن توان پردازشی ۱۰.۷ ترافلاپس را ارائه می دهد. که در واقع این رقم حتی بالاتر از ترکیب قدرت پردازنده های گرافیکی هر دو کنسول PS4 Pro و Xbox One X در یک کنسول واحد واحد می باشد.

بنابر این با توجه به خصوصیات شگفت انگیز و حیرت آوری که برای این سرویس جدید عنوان می شود ، می توان ادعا کرد که اگر گوگل بر عهد و پیمان خود پایبند باقی بماند ، شاهد تغییر و تحولی بزرگ در دنیای گیمینگ خواهیم بود.

چرا که به لطف این امکان جدید ایجاد شده توسط استادیا ، ما دیگر نیازی به سخت افزارهای رده بالا برای گیمینگ نخواهیم داشت. و گوگل تمامی بار سنگین این پردازش ها را بر دوش خواهد کشید. به واسطه سرورهایی که قادر است آخرین عناوین بازی های رایانه ای را با رزولوشن های بالا و فریم ریت های شگفت انگیز اجرا کرده ، آن را به صورت محتوای استریم رمزنگاری کرده و این محتوا را بر فراز اینترنت به سیستم شما تحویل دهد ؛ بدون آنکه دراین میان تاخیری در پاسخ گویی قهرمانان بازی خود حس کنید. بعلاوه این که دیگر از شر پچ ها و آپدیت های رنگارنگ خلاص خواهید شد و هر گونه آپدیت و اصلاحی روی سرور به صورت خود کار صورت خواهد گرفت.

معارفه سرویس استادیا

در سال 2018 بود که شاهد اولین معرفی سرویس پردازش ابری استادیا و رونمایی از نسخه ی اولیه ( بتا ) آن تحت عنوان Project Stream بودیم. و سپس در رویداد GDC 2019 در سال جاری میلادی بود ، که گوگل به طور کامل از این سرویس رو نمایی کرد. لازم به اشاره است که کمپانی محبوب گوگل قصد دارد تا در زمان آغاز به کار سرویس استریم بازی خود ، از انواع کامپیوتر های دسکتاپ ، لپ تاپ و تبلت و گوشی های هوشمند پشتیبانی نماید. تا از این طریق شما دیگر نیازی به خرید باکس های سخت افزاری خاصی نباشید. و با سیستم های موجود خود ، قادر باشید که بازی های ارائه شده روی سرورهای مرکز داده گوگل را اجرا کرده و با آخرین کیفیت از آن لذت ببرید.

لازم به اشاره است که هنوز موارد بسیاری وجود دارد که می باید در رابطه با پروژه استادیا آشکار شوند. لیکن بر اساس مشاهدات سال گذشته می توان گفت که پروژه ی تغییر نام یافته ی Project Stream نمونه ای است تحسین برانگیز از شکل و شمایل آینده ی گیمینگ ابری و گسترش و رواج سیستم عامل های مرکز گرا.

پاسخ به برخی سوالات رایج

احتمالا با توجه به مطالب مذکور ، سوالاتی در ذهن شما به وجود آمده است. لذا ما ترجیح می دهیم که قبل از ادامه بحث و آشنایی بیشتر با این سرویس ، به برخی از رایج ترین آن پاسخ دهیم.

استادیا چیست ؟

همان طور که از گفته های پیشین نیز بر می آید ، در واقع استادیا سرویس بزرگ استریم بازی است که توسط کمپانی عظیم گوگل ارائه خواهد گردید. و کاربران را قادر خواهد ساخت که به اجرای بازی روی سرورهای قدرتمند گوگل بپردازند و محتوای گیمینگ بلادرنگ روی شبکه این سرویس ، به آنان ارائه خواهد شد. این سرویس را می توان به نوعی مشابه با شبکه نتفلیکس دانست. ولی تفاوت این دو در این است که استادیا برای استریم بازی ها ارائه خواهد گردید و بی شک آغازگر رقابتی بی محابا ، با کنسول های بازی خواهد بود. در واقع این سرویس را می توان رقیبی بسیار سرسخت برای نسل بعدی کنسول های بازی عنوان کرد. رقیبی که شاید حتی پتانسیل برچیدن صنعت کنسول های بازی را داشته باشد.

استادیا چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

بر اساس اعلام گوگل ، این سرویس طی سال جاری میلادی ( 2019 ) ارائه خواهد شد. منتها گفته شده است که اولین انتشار استادیا تنها محدود به ایالات متحده ، کانادا و انگلستان خواهد بود و اطلاعاتی از زمان انتشار آن در دیگر نقاط دنیا هنوز در دسترس نیست.

هزینه های این سرویس چقدر و به چه شکلی است ؟

در این رابطه نیز هنوز اطلاعی در دسترس قرار نگرفته است. و معلوم نیست که آیا باید هزینه هر بازی به شکلی جداگانه پرداخت شود و یا این که مقداری هزینه برای یک مقطع زمانی و به عنوان حق اشتراک برای برخی عناوین پرداخت گردد. شاید هم گوگل ترکیبی از این دو را به کاربران ارائه نماید. به هر حال روال هر چه باشد ، به زودی مشخص خواهد شد.

سرویس استادیای گوگل چگونه کار می کند ؟

تنها چیز هایی که شما برای استفاده از استادیا به آن ها نیاز خواهید داشت ، برخورداری از یک اتصال سریع و پایدار به شبکه ی اینترنت و استفاده از آخرین نسخه ی دسکتاپ مرورگر کروم است. چرا که اجرای یک بازی روی استادیا به سادگی باز کردن یک سربرگ جدید در مرورگر کروم و مراجعه به صفحه ی خانگی Stadia.com و اجرای عنوان بازی مورد نظر است. این کارحتی ازطریق کلیک روی یک لینک پیوست به ویدئوی یوتیوب در مورد یک عنوان گیم ، ممکن خواهد بود. ( منتها در رابطه با امکان استفاده از این سرویس روی مرورگرهای دیگر هنوز اطلاعی در دست نیست. )

لوگوی رسمی سرویس استادیای گوگل

همچنین در رابطه با محیط استادیا گفته می شود که پس از ورود شما به این صفحه ، گوگل پیشنهاد اجرای یک تست اتصال ، برای بررسی پهنای باند اینترنت شما و نیز زمان تاخیر در پاسخ گویی میان کامپیوتر شما و سرور های این شرکت را می دهد. تا کاربر قادر باشد که پیش از اجرای بازی بررسی کند که بازی مد نظر به صورت مناسب روی رایانه اش اجرا خواهد شد یا خیر.

لازم به اشاره است که استفاده از سرویس استریم بازی گوگل نیازمند یک سرعت استریم حداقل ۱۵Mbps می باشد. که در صورت دارا بودن چنین سرعتی میزان تأخیر یا همان لگ به زمانی کمتر از ۴۰ میلی ثانیه و اتلاف داده‌ی کمتر از ۵ درصد  می رسد. لذا چنان که شبکه شما این الزامات را برآورده کند ، برای بهره مندی از این تجربه شگفت انگیز و فرو رفتن در دریای بازی های استادیا آماده هستید.

گوگل در نسخه اولیه این سرویس تحت عنوان Project Stream و برای نشان دادن قدرت این و قابلیت این سرویس خود ، بازی Assassin’s Creed Odyssey را ارائه داده بود که عنوانی با تقاضای سخت افزاری بالا می باشد. شایان ذکر است که شما زمانی که روی عنوان این بازی در سربرگ کروم کلیک می نمودید ، بازی به صورت تمام صفحه برای شما اجرا می گردید.

و نکته جالب اینجاست که این کار دقیقا مشابه با اجرای همین بازی روی یک رایانه گیمینگ مناسب ، بدون نیاز به هیچ گونه منوی تنظیمات گرافیکی داخلی ، صورت می پذیرفت. کنترل بازی نیز به کمک ماوس و کیبورد یا با اتصال یک گیم پاد مناسب امکان پذیر بود. لیکن فی الحال دیگر زمان این پروژه ی به اتمام رسیده امکان اجرای بازی مذکور در محیط یاد شده دیگر از دسترس خارج شده است.

روند اجرای بازی ها در این سرویس به این صورت است که در حین مشاهده تصاویر ، تمامی ورودی ها از سمت رایانه شما به سرورهای گوگل ارسال شده و در محیط بازی پردازش می شود و هر واکنشی مطابق با آن ورودی به صورت محتوای استریم و در آن واحد به سمت خروجی نمایشگر شما باز می گردد. تا شما نتیجه را رویت نمایید. در واقع این همان علتی است که در این سیستم میزان تاخیر دارای اهمیت بالایی می باشد. چرا که در صورت وجود تاخیر زیاد بین دستورات ورودی کاربر و زمان مشاهده نتیجه آن روی نمایشگر ، تجربه گیمینگ خوش آیند و لذت بخش نخواهد بود. حتی اگر این تاخیر به میزان دو سه ثانیه باشد.

تصاویری از بازی Assassin’s Creed Odyssey

گفتنی است که گوگل هم چنان در حال بررسی و اتخاذ راهکار های متناسب با محدودیت های سرویس Stadia خود می باشد. لیکن این کمپانی اذعان داشته است که سرویس مذکور سرانجام قادر خواهد بود حتی گیم هایی با اسکیل آپی8K و نرخ فریمی تا بیش از ۱۲۰ فریم بر‌ثانیه را اجرا و ارائه نماید. و در اصل اجرای بازی ها با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ای که اکنون شاهد آن هستیم و به نظرمان عالی می رسد ، تنها شروع کار بوده و روالی عادی می باشد.

دیگر مزیت این سیستم سادگی در طراحی آن است. به بایان دیگر ، سیستم یاد شده یک دسکاپ مجازی در اختیار شما قرار می دهد که از طریق آن قادر خواهید بود نرم افزارهای میزبانی گیم همچون Steam ، Origin ، Battle.net و … را که اکانت بازی خود را از طریق آن ها خریداری کرده اید ، از راه دور اجرا نموده و از امکانات آن ها بهره مند شوید. قابل توجه است که در محیط Project Stream سال قبل ، بازیکنان برای اجرای عنوان Assassin’s Creed Odyssey ، نیاز به ورود به حساب Ubisoft خود داشتند. لیکن آزمایشگران این نسخه ( یعنی همان نسخه ی بتا Project Steam ) نیازی به خریداری این عنوان نداشتند.

قابلیت دیگر یکپارچگی استادیا با کروم کست گوگل است. که به کاربران اجازه می دهد محتوای گیم خود را به طور مستقیم روی هر تلویزیونی که از دانگل استریم کننده محتوای تصویری گوگل برخوردار است ، به اجرا در آمده کاربر بتواند بازی مد نظر خود را اجرا نماید. همچنین در رابطه با ورودی ها جانبی سخت افزاری نیز لازم به ذکر است که این سرویس به شما امکان استفاده از موس و کیبورد یا گیم پد های رایج را می دهد. لیکن گوگل اقدام به ارائه یک برند سخت افزاری جدید تحت عنوان Google’s Stadia کرده است که گیم پدهای اختصاصی این سرویس را تولید نموده و در اختیار شما قرار می دهد. تا بتوانید تجربه بهتری از این محیط داشته باشید.

تصویری از گیم پد گوگل استادیا ( Google Stadia GamePad )

چرا که بر اساس شنیده ها استفاده از این گیم پد اختصاصی مزایای قابل توجهی به همراه خواهد داشت. از جمله این که گیم پد های مذکور قابلیت اتصال مستقیم به سرویس ابری گوگل را دارا می باشند. که این امر سبب می شود برخی از مراحل در زنجیره انتقال داده ها حذف شده میزان تاخیرهای ممکن از جانب ورودی های سیستم شما به حداقل می رسد.

همچنین گیم پد مذکور دارای یک دکمه ی اختصاصی دستیار گوگل می باشد. که گوگل ادعا کرده است که این دستیار اطلاعات بازی در حال اجرا را بارگذاری کرده و در مواقع لزوم با ارائه ی راهنمایی هایی به کمک شما شتافته و یا حتی امکان دستیابی به ویژگی های مخصوصی که درون بازی سوی توسعه دهندگان پیش بینی شده است را برای شما ممکن سازد.

افزون بر تمامی این ها ، سرویس استریم بازی مذکور از امکان بازی چند نفره با پلتفرم های متفاوت نیز برخوردار است. یعنی بازیکنان با دارا بودن هر کدام از پلتفورم های ویندوز ، لینوکس ، مک ، آندروید و … می توانند از طریق مرورگر های کروم خود وارد بازی مشابه شده و بدون هیچ گونه مشکل و موردی با هم به بازی بپردازند. درضمن متاسفانه هنوز معلوم نمی باشد که آیا خرید بازی و بهای استفاده از سرویس ابری گوگل دو هزینه ی جداگانه ای خواهند داشت و یا با خرید عناوین بازی گوناگون ، بازیکنان در یک باندل امکان دسترسی به سرویس استادیا را نیز دریافت خواهند نمود.

کدام بازی ها از طریق سرویس استادیا در دسترس خواهند بود ؟

در واقع Assassin’s Creed Odyssey تنها بازی است که تا کنون شاهد حضورش در سرویس جدید گوگل بوده ایم و اطلاعاتی در رابطه با دیگر بازی هایی که احتمال ارائه آن ها در این محیط وجود دارد ، در دسترس نیست. البته درست است که نمی توان تنها با استناد به یک عنوان در مورد تمامی عناوین بازی های قابل ارائه در این سرویس اظهار نظر کرد ، لیکن می توان حدس های خوبی در این رابطه زد که به واقعیت نزدیک باشند.

سخت افزاری که ما برای اجرای بازی Assassin’s Creed Odyssey با تنظیمات گرافیکی بالا ( High ) و رزولوشن 1080p و نرخ تجدید فریم 30 فریم بر ثانیه ، نیاز داریم ، بر اساس پیشنهاد Ubisoft به این صورت است.

(OS : Windows 7 SP1 , Windows 8.1 , Windows 10 ) 64-bit versions only

Processor: AMD FX-8350 @ 4.0 GHz, Ryzen 5 – 1400 , Intel Core i7 – 3770 @ 3.5  GHz

Video: AMD Radeon R9 290 or NVIDIA GeForce GTX 970 ( 4 GB VRAM or more with Shader Model 5.0 ) or better

Memory: 8 GB RAM

Video Preset: High

Storage: 46 GB available hard drive space

DirectX: DirectX June 2010 Redistributable

Sound: DirectX 9.0 c compatible sound card with latest drivers

برای اجرای این بازی با همان سطح تنظیمات گرافیکی و خروجی فریم ، این بار در رزولوشن 4K ، مشخصات پیشنهادی شامل ۱۶ گیگابایت حافظه ی رم ،  یک پردازنده ی قوی تر AMD Ryzen 1700 X یا Core i7 7700  و بالاخره یک کارت گرافیک بهتر نظیر AMD Vega 64 یا Nvidia GeForce GTX 1080 است. این در حالی است که با اتصال به سرویس استریم بازی استادیا ، شما هیچ یک از این محدودیت های سخت افزاری را نخواهید داشت و این عنوان جهان باز AAA حتی روی رایانه های قدیمی با سخت‌افزار ابتدایی قابل بازی خواهد بود.

در بیان بهتر ، با بهره گیری از سرویس استادیا شما قادر خواهید بود که گرافیکی ترین بازی های روز جهان را با رزلوشن های بسیار بالا و نرخ فریم مطلوب ، حتی بر روی کامپیوتر های بسیار قدیمی ، فارغ از هر پلتفرمی که روی آن ها نصب است ( البته در صورت پشتیبانی از آخرین نسخه کروم ) ، اجرا کرده و لحظه های لذت بخش و خوبی را تجربه نمایید.

خبر خوب دیگر این که شرکت id Software نیز به تازگی اعلام کرده است که قرار است عنوان Eternal را به استادیا ببرد و این این انتقال به سرور های ابری گوگل ، تنها ظرف چند هفته صورت خواهد پذیرفت. مارتی استراتون یکی از اعضای تیم id Software خاطر نشان ساخته است که اجرای این عنوان روی استادیا با رزولوشن 4K ، خروجی ۶۰ فریم بر ‌ثانیه همراه با ویژگیHDR امکان پذیر خواهد بود. همه این ها یعنی که شرکت های بازی سازی نیز به این سرویس گوگل چراغ سبز نشان داده اند و به زودی شاهد ارائه بازی های گوناگون روی سرور های این کمپانی خواهیم بود.

بازی Doom Eternal ساخت شرکت id software

چرا که وقتی سرویسی قادر است عناوینی چون Assassin’s Creed Odyssey در رزولوشن 1080p با نرخ فریم 60fps و Doom Eternal در رزولوشن 4K با نرخ فریم 60fps را اجرا نماید. بی شک تون اجرای بسیاری از عناوین دیگر با همان سطح تنظیمات گرافیکی یا سطح پایین تر را نیز خواهد داشت. لذا می توان انتظار داشت که عمده سایر عناوین نیز به راحتی قابل پیاده سازی ، پشتیبانی و اجرا بر روی این سرویس خواهند بود.

بازی های رقابتی آنلاین ، چالشی برای سرویس استادیا

در این دسته از بازی ها به علت رقابت تنگاتنگی که در جریان است ، ضرب آهنگ بسیار سریع بوده و نیازمند زمان های واکنش Split-Second می باشد. لذا افزایش تأخیر ناشی از استریم محتوا در این عناوین می تواند برای رقابت گران حرفه ای بسیار مسئله ساز باشد. از این رو بازی هایی که عمده تمرکز آن ها بر بخش آنلاین است ، چشم انداز غیر قابل پیش بینی تری برای اجرا در سرویس استادیا خواهند داشت.

لیکن استادیا در این رابطه نیز جایگاه بهتری نسبت به دیگر سرویس ها اتخاذ نموده است. زیرا همان طور که احتمالا شنیده اید ، گوگل زیر ساخت کابل کشی فیبر نوری منحصر به فرد و بسیار بهتری در میان تمامی شرکت های همتا داشته و از طرف دیگر گیم پد وای فای اختصاصی ارائه شده برای این سرویس قادر است که به صورت مستقیم به ابر گوگل متصل گردد. که این ها دست در دست هم تاخیر و لگ از جانب سرویس گوگل را به حداقل می رسانند. لیکن کاربران حرفه ای با انتخاب ISP مناسب ، قادر خواهند بود که از شر هر گونه تاخیری در حرکات ، خلاص شوند.

در به روزرسانی جدید کرومیوم پشتیبانی از کنترلرهای سوئیچ نینتندو به مرورگر گوگل افزوده شد ، بنابراین می توان انتظار داشت که استریم بازی ها در این سرویس فقط محدود به نسخه های PC نباشد و به پلتفرم های دیگر نیز تسری یابد.

طبق اخبار مواصله از گوگل ، این کمپانی بخش Stadia Games and Entertainment خود را نیز راه اندازی کرده است. در رابطه با ماهیت این بخش باید بدانید که Stadia Games and Entertainment در واقع به عنوان بازوی شرکت گوگل با یگانه هدف طراحی بازی هایی که در انحصار پلتفرم استادیای گوگل باشند ، شروع به کار نموده است.

بعلاوه استادیای گوگل امکاناتی را به توسعه دهندگان ارائه می دهد ، از جمله این که آن ها اجازه خواهند داشت تا ازطریق Stream Connect حالت Local Couch Co-Op (بازی هایی که در یک قاب تصویر یا در قاب های جداگانه با همراهی یا بر علیه دوستان آنلاین در یک شبکه قابل اجرا است) را با استریم محتوای مجزا پیاده سازی نمایند. حالتی که به بازیکنان اجازه مشاهده و ایجاد تعامل با قلمروهایی که دوستانشان در آن مشغول بازی هستند را می دهد.

لیکن شاید بتوان Crowd Play را بزرگترین نوع توسعه در این سرویس برای تولید کنندگان محتوا و مخاطبین آن بیان کرد. قابلیتی که به مخاطبان را قادر می سازد که تنها با کلیک کردن روی یک باتن ، بازی یا سرویس استریم مورد علاقه خود را اجرا نمایند. تمرکز در اینجا عمدتا طراحی سیستمی می باشد که بازی کردن در آن  و قدرت نمایی کردن در میانِ دوستان هر دو به سادگی ممکن شود. لذا برای برآورده ساختن چنین هدفی ، استادیا سیگنال های 4K را همزمان به رایانه شما و شبکه ویدئویی یوتیوب می فرستد تا امکان ضبط گیم پلی در بهترین کیفیت و حالت ممکن ، برای شما فرآهم آید.

قابلیت State Share را می توان آخرین قابلیت اصلی که گوگل برای سرویس استادیا عنوان نموده است ، به شمار آورد. این قابلیت در بازی های سبک ماجرا جویی ( Adventure ) به کاربر امکان می دهد که موقعیت خود را از طریق Google Link با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد. چنین قابلیتی مزایای زیادی برای گیمر ها به همراه خواهد آورد. از جمله این که کاربر می تواند موقعیت خود را در یک باس فایت نفسگیر با دوستانش به اشتراک گذاشته و آن ها را دعوت به چالش مشابهی بکند.

همچنین چنانکه گیمر یا دوستانش در بخشی از گیم گیر کرده و قادر به عبور از مرحله یا قسمتی نبودند ، سیستم یکپارچه ی دستیار گوگل ، این امکان را فرآهم خواهد آورد که کاربر در صورت تقاضا از راهنمایی ها و آموزش های قدم به قدم بهره مند شود.

سخت افزار استفاده شده در سرور های استریم گیم گوگل

پردازنده های گرافیکی ADM مبتنی بر ریز معماری وگا ، پردازنده های منتخب برای سرور های قدرتمند استادیا می باشند. این خبری است که گوگل در مراسم GDC به صورت رسمی و در حضور لیزا سو ، مدیر عامل AMD اعلام کرد. خبری که بی شک برای ADM و تیم قرمز بسیار خوش آیند بود. در حال حاضر سرویس استریم بازی GeForce Now در سمت سرور از پردازنده های گرافیکی انویدیا استفاده می کند.

ADM Radeon Vega 56 graphic card

پس استادیا برای اولین بار است که در سرورهای خود از پردازنده های گرافیکی AMD استفاده می کند. برخی از اطلاعات پایه ای که در مورد معماری پردازنده های گرافیکی سفارشی ADM که در سرور های ابری گوگل استادیا به کار رفته است، به شرح زیر می باشند:

1- مجهز به نسل دوم از حافظه با پهنای باند بالا HBM 2 که علاوه بر مصرف توان کمتر جایگاه مداری ( فوت پرینت ) کوچک تری را اشغال می کند.

2- دارای ویژگی های اساسی پایگاه داده نظیر  پروتکشن کد اصلاح خطا (ECC) برای کمک به حفظ یکپارچگی داده ها

3- سطح عملکرد سریع و قابل پیش بینی همراه با ویژگی های امنیتی برای گیمینگ ابری از طریق اولین راهکار مجازی سازی پردازنده ی گرافیکی سخت‌افزار مبنا در صنعت ، توسعه یافته بر پایه ی فناوری استاندارد صنعتی SR-IOV ( مخفف Single-Root I/O Virtualization )

لازم به اشاره است که شرکت ADM اعلام کرده است که قصد دارد با ابزار های توسعه نرم افزاری و نیز درایور Vulkan منبع باز مبتنی بر سیستم عامل لینوکس خود به یاری کمپانی گوگل بیاید. تا این قابلیت برای توسعه دهندگان بازی ایجاد شود که عناوین آینده ی خود را برای اجرا روی پلتفرم جدید استادیا که با پردازنده ی گرافیکی این شرکت تقویت شده ، بهینه سازند.

مطابق اطلاعات سخت افزاری موجود از پردازنده گرافیکی سفارشی وگا ، این پردازنده با داشتن 56 واحد محاسباتی سطح عملکردی معادل 10.7 ترافلاپس را دارا می باشد. مقداری که برابر یک پردازنده ی گرافیکی دسکتاپ وگا 56 می باشد. یعنی همان طور که بالاتر نیز اشاره نمودیم ، قدرت پردازشی برابر با مجموع قدرت پردازش دو کنسول PS4 Pro و Xbox One X می باشد.

همچنین طبق اعلامات گوگل ، حافظه ای با پهنای باند 500 گیگابایت بر ثانیه ، این پردازنده گرافیکی را همراهی می نماید. حافظه ای که معادل پهنای باند حافظه ی کارت Vega 64   و به میزان قابل توجهی سریع تر از حافظه ی گرافیکی به کار رفته در کارت Vega 56 می باشد. چیز دیگری که باید در رابطه با این سخت افزاز بدان اشاره نماییم ، پشتیبانی از قابلیت SR-IOV می باشد که مجازی سازی منابع PCIe را ممکن می سازد. چیزی که متخصصان آن را به عنوان نشانه ای واضح از ساخته شدن این کارت گرافیک به منظور به خدمت در آمدن در مراکز داده عنوان می نمایند.

نکته دیگر وجود شواهدی چون پشتیبانی این پردازنده های گرافیکی از حافظه HBM 2 با کد اصلاح خطا (ECC) می باشد. که با توجه به آن می توان حدس زد که شتاب دهنده های گرافیکی یاد شده از کلاس سرور می باشند. به عبارت دیگر احتمالاً در این سرورها ما با نسخه ای از کارت های گرافیک سری Pro V  مانند V340 سر و کار خواهیم داشت.

به هر حال چنان که کمپانی یاد شده در توسعه سرور خود ، از یک مدل آرایش فرا مقیاسی استاندارد پیروی نماید. شاهد اجتماع عملکرد تمامی این کارت ها ، در یک محیط مجازی سازی شده خواهیم بود. بدین ترتیب هر بخش از این منابع پردازش و استریم گیم به پیروی از یک سازوکار «براساس نیاز» در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. گوگل همچنین فاش کرد که سیستم های آماده شده برای این سرویس از سیستم عامل لینوکس و Vulkan همراه با موتورهای بازی Unreal ، یونیتی و Havok پشتیبانی خواهند نمود.

مورد دیگر این است که طبق گفته گوگل ، هر Instance سرویس ابری مذکور ، با 16 گیگابایت حافظه ارائه خواهد شد. البته هنوز معلوم نیست که این میزان حافظه یاد شده از نوع حافظه سیستم است یا حافظه گرافیکی ، شاید هم ترکیبی از این دو باشد. لیکن به احتمال قوی گزینه سوم ، یعنی ترکیبی از این دو صحیح می باشد. در ضمن با توجه به این که کارت گرافیک Vega 56 تنها دارای ۸ گیگابایت حافظه ی HBM 2 می باشد و گوگل اعلام نموده است که پهنای باند حافظه در این سرویس حداکثر ۵۰۰ گیگابایت بر ثانیه است ، به کارگیری حافظه ی HBM 2 در جایگاه حافظه ی سیستم نیز امری محتمل است.زیرا ما در حافظه های DDR4 شاهد ارائه چنین علکردی نبوده و نیستیم.

بعلاوه طبق اطلاعات افشاء شده توسط گوگل ، در هر Instance استادیا از یک پردازنده ی سفارشی x86  استفاده می شود که سرعت کلاکی برابر با ۲.۷ گیگاهرتز را دارا می باشد. همچنین این پردازنده ۹.۵ مگابایت حافظه ی کش سطح ۲ و سطح ۳ را داراست. و در راستای بهره گیری از قابلیت هایپرتردینگ و پشتیبانی از اجرای دستور العمل های AVX 2 تقویت شده است.

درست است که گوگل تا کنون به صراحت بیان نداشته است که پردازنده های بهره گرفته شده در این Instance هایش متعلق به کدام یک از کمپانی های اینل یا ADM است ولی با اندکی دقت از واژه هایپرتردینگ می توان متوجه شد که این پردازنده های سفارشی بی شک ساخت اینتل می باشند. چرا که شرکت AMD همواره از قابلیت جایگزین SMT یا مولتی تردینگ همزمان برای پیاده سازی تردینگ استفاده می نماید ، نه هایپرتردینگ. اما این نیز محتمل است که با یک پردازنده ی تقویت شده ی AMD مواجه باشیم.

ترکیب حافظه ی کش سطح 2 و 3 اگر چه ما را به این گمان وا می دارد که بی شکر از پردازنده های اینتل در این Instance ها بهره گرفته شده است. ولی این نکته که اینتل در فهرست شرکای گوگل از قلم افتاده است نیز جای تامل دارد. مخصوصا با توجه به این که پردازنده های AMD دست کم در رده ی مورد انتظار تجهیزات این نوع سرورها ‌، با حافظه ی کش سطح ۳ بیشتری از 9.5 مگابایت ( و بیشتر از مدل های اینتل) ارائه گردیده ایند.

لذا با این اوصاف این احتمال هم وجود دارد که پردازنده ی استفاده شده در سیستم های سرور سرویس استادیا از ریز معماری Zen 2 بهره برده باشند. یعنی همان معماری که پردازنده های رایزن سری ۳۰۰۰ از آن برخوردار هستند. از سوی دیگر شکی در این نیست که داشتن انتظار ارائه رزلوشن 4K با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه ای از پردازنده گرافیکی چون Vega 56 امکان پذیر نیست ، مگر با کنار آمدن کاربران با کاهش برخی جزئیات گرافیکی.

به هر حال بیشتر این اطلاعات بر مبنای حدس و گمان و با استنباط از دیگر گفته ها می باشد و باید منتظر ماند و دید که چه زمانی گوگل اقدام به افشای جزئیات بیشتری از این سرویس استریم گیم خود می نماید. لیکن از تمام این ها که بگذریم ، باید همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم دوباره بگوییم که : بی گمان این سرویس جدید گوگل ، تحولی شگرف در زمینه بازی های رایانه ای بوده و شکی در این نیست که آینده گیمینگ را دچار تحولی بزرگ خواهد کرد. پدیده ای که با بی نیاز نمودن مخاطبین از خرید سخت افزارهای حساس و گران قیمت ، دریچه ای دیگری را به روی بازیکنان سبک های گوناگون بازی های رایانه ای خواهد گشود.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب علیرضا ابراهیمی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه