فروش جهانی لپ تاپ در نیمه‌ دوم سال ۲۰۱۹ کاهش می‌یابد

04 آگوست 2019

با وجود افزایش فروش لپ‌تاپ در فصل‌های اول و دوم سال جاری میلادی، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که آمارها در نیمه‌ی دوم سال میلادی آن‌چنان مثبت نخواهد بود.

فروش جهانی لپ‌تاپ در فصل‌های اول و دوم سال جاری میلادی در ادامه‌ی روند گذشته افزایش یافت. یکی از دلایل افزایش خرید و فروش لپ‌تاپ‌ها، برنامه‌های تأمین انبار شرکت‌های تولیدکننده بود که در واکنش به احتمال اعمال تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا انجام شد. در واقع برنامه‌ی تعرفه‌ی ۲۵ درصدی که آمریکایی‌ها برای کالاهای چینی در نظر داشتند، شرکت‌ها را به اقدامات احتیاطی مجبور کرد که منجر به افزایش خرید محصولات شد.

دیجی‌تایمز در گزارش جدید خود ادعا می‌کند که پر شدن انبار شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده و همچنین کاهش عرضه‌ی پردازنده‌های اینتل، موجب کاهش فروش لپ‌تاپ در فصل سوم و چهارم سال جاری میلادی می‌شود. در بخش‌هایی از گزارش می‌خوانیم که اینتل تا ماه سپتامبر توانایی افزایش ظرفیت نخواهد داشت که تأثیر منفی مستقیمی روی فروش و عرضه‌ی لپ‌تاپ می‌گذارد. به‌علاوه اکثر تولیدکننده‌های لپ‌تاپ نیز هنوز آماده‌ی کوچ به محصولات AMD نیستند چون از استقبال بازار در مواجهه با آن‌ها اطمینان ندارند.

قطعا تردید تولیدکننده‌ها نسبت به محصولات AMD به‌خاطر مسائل فنی نیست و آن‌ها تنها در بحث‌های بازاریابیچالش دارند. در واقع اکثر کارشناسان دنیای فناوری امروز از قدرت محصولات AMD در رقابت با اینتل مطمئن شده‌اند، اما پذیرش بازار هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌علاوه برخی از تولیدکننده‌ها منتظر نسل جدید پردازنده‌های آن شرکت یعنی Ryzen 4000 مبتنی بر Zen 2 هستند که در ابتدای سال آینده‌ی میلادی عرضه خواهد شد.

در ادامه‌ی گزارش دیجی‌تایمز، ضعف اقتصادی چین به‌عنوان یکی از دلایل کاهش تمایل به خرید لپ‌تاپ بیان می‌شود. همچنین کارشناسان عدم رضایت شرکت‌های بزرگ از نوآوری‌های اخیر در دنیای پردازنده را دلیلی بر رکود بازار می‌دانند. در واقع شرکت‌ها در نوآوری‌های جدید نکته‌ی خاصی نمی‌بینند که آن‌ها را راضی به تعویض لپ‌تاپ‌های کارمندان‌شان بکند.

برخی کارشناسان می‌گویند مدیران شرکت‌ها با تعلل در به‌روزرسانی تجهیزات کامپیوتری همچون لپ‌تاپ، مسائل امنیتی را زیر پا می‌گذارند. در واقع آن‌ها احتمالا از خطرات عدم به‌روزرسانی مواردی همچون BIOS یا نصب پچ‌های امنیتی مطلع نیستند. اخبار متعدد نفوذهای اطلاعاتی به شرکت‌های سرتاسر جهان نشان می‌دهد که چنین عدم آگاهی در اکثر نقاط وجود دارد. هرچند به‌روزرسانی فیزیکی محصولات تنها راه جلوگیری از خطرات امنیتی نیست، اما به هر حال می‌توان جلوگیری از آسیب‌های امنیتی را دلیلی مناسب برای درنظرگرفتن برنامه‌ی خرید جدید از سوی شرکت‌ها بیان کرد.

پیش‌بینی گزارش اخیر ادعا می‌کند که برخی از شرکت‌های تولیدکننده کمتر از دیگران کاهش فروش را تجربه می‌کنند. به‌عنوان مثال برای غول‌هایی همچون اچ‌پی و لنوو رشد فروش در ادامه‌ی سال پیش‌بینی می‌شود. به‌علاوه پیش‌بینی‌ها اوج فروش برای HP را در فصل چهارم سال جاری بیان می‌کنند. از میان تولیدکننده‌های بزرگ، اپل و دل احتمالا با کاهش تقاضا در ادامه‌ی سال روبه‌رو خواهند بود.

عدم تغییر در شرایط کنونی اقتصادی و تجاری جهان، احتمال فصل‌های دشوارتری را در سال‌های پیش رو برای تولیدکننده‌ها و فروشنده‌های لپ‌تاپ به‌دنبال خواهد داشت. به‌علاوه کمبود نوآوری در صنعت یا عدم کاهش قیمت محصولات، می‌تواند شرایط بازار را دشوارتر از گذشته پیش ببرد.

0
برچسب ها :
نویسنده مطلب حسین طاهری

دیدگاه شما

بدون دیدگاه